Lørdagen startet tidlig for Jarle, Therese og elevene og lærerne på Nalituwe. 8.klasse skulle blant annet ha en matematikkprøve i 8 tida "in African time" :) Prøven besto i hovedsak av 7 spørsmål som læreren hadde laget. Elevene må lære å jobbe etter en viss tid, så derfor skulle de bare bruke 20 minutter på denne prøven. Ganske mange av elevene kom bare til spørsmål 2, og da var det fremdeles mange som ikke hadde svart korrekt på spørsmålene. Nå har ikke vi skrevet opp statistikk over de fire klassene, men hadde dette vært resultatet i Norge etter en nasjonal prøve, så trur jeg det hadde blitt stilt store spørsmålstegn med denne skolen og måten å undervise på. Det skal nevnes at elevene startet skoleåret for noen uker siden, så de er altså ferske i 8.klasse, i tillegg er det stor mangel på konkretiseringsmateriell (tavleundervisning er mest brukt). Men tiltross for at det er lite konkretiseringsmateriell er læreren umåtelig flink til å forklare elevene det de holder på med, utfordre dem og la elevene jobbe i grupper. Selv om det var få svar på prøven som elevene hadde rett på, hadde de derimot skrevet veldig fint dersom en legger vekt på penskrift og bruk av linjaler.
De to første spørsmålene (og muligens også de letteste spørsmålene) var:
1. Find the perimeter and area of the following;
a) Rectangle whose length is 20 cm and bredth is 11cm
b) Rectangle whose length is 12 m and breadth is 10m
c) Rectangle whose length is 0,5mm and 8mm
2. Convert 0,24m til cm
Mange blandet formlene for areal og omkrets. Noe som kan komme blant annet av at elevene har undervisningen på engelsk, mens de snakker et annet språk utenfor skolen. Neste uke starter Jarle og jeg undervisningen i 8.trinn. Da skal vi ha stasjonsundervisning om brøk. Men det er helt klart at vi må ha en repetisjonsøkt om målinger på en av stasjonene. Da skal vi måle lengder ol. av ulike figurer vi har klippet ut (tangram), finne areal og omkrets av de, for så å sette sammen disse ulike figurene til f.eks en katt. Og se på om areal og omkrets forandrer seg. Dette trur vi kan være en fin øvelse for at elevene kan øke forståelsen sin for begrepene som måling innebærer.
Her er et bilde fra Jollyboys Backpackers. Stedet som er vårt hjem i 6 uker :)

-Therese-
Høres kjempespennende ut! Barna kommer nok til å like et nytt opplegg med nye lærere!
SvarSlettJollyboys ser bedre ut en det høres ;)
Kos dere masse videre!
Hilsen Linda
Hei Therese:)
SvarSlettBlir sikkert artig når dere skal begynne å undervise selv, og du får tatt fram "Hanois-tårn" og lignende:)
Jeg syns også Jollyboys ser bedre ut enn det høres:)
Kommenterer under anonym, for det er det enkleste for meg:)
Mamma:)